måndag 8 augusti 2011

Småkort

Eller blomkort kan man också kalla dem… Jag tycker om att göra såna för det går så fort att göra. Idag visar jag hur man enkelt gör sina egna fina småkort. Det blir så mycket mer personligt än att köpa färdiga i blomaffären!


 Jag använder min Big Shot och Spellbinders dies, men det går alldeles utmärkt att rita av och klippa om man föredrar det istället. Så här gör man: 



Jag skar till en remsa av enfärgad cardstock i storlek 5’x12’. Kolla så stansarna ryms innan du bigar…




Vik och klipp av det som blir över, spara den biten för den använder vi till ännu mindre kort sen… För bästa resultat när du bigat ska du vika kortet så du har den sida du bigade på utåt.  




Lägg stansen så den vikta kanten hamnar innanför skäret. Det är vad som håller ihop kortet så det är en smaksak hur mycket man vill ha...



Det är roligt att göra lite olika former när man ändå är igång!


Så här många får man av tre remsor cardstock (5x12 tum) och kolla vad lite spill det blir!

Så här blev några av korten: 


Det här söta babyrosa kortet har jag torrembossat på framsidan och sedan embossat prickarna med clear embossingpulver. Flickan och fjärilsbården är stickers från Bildmålarna, perfekt att ha hemma när man inte har tid eller lust att färglägga ett motiv själv! Spetsen kommer från Prima.






Ett somrigt grattiskort med papper från Cosmo Cricket. Texterna är privata och embossade med vitt embossingpulver. Blomman kommer från You Do och det röda bandet från Cardmakers Ribbons.





Mer papper från Cosmo Cricket… Kolla in de roliga benen med skor! Så söta!!! Det fick bli ett halloween-minikort. Jag kan inte låta bli att använda roliga ögon på dessa gulliga halloweenstämplar!






 Dessa papper kommer från samma kollektion som ovan… Fjärilarna stansade jag ut ur biten som saknas innuti det andra kortet, inget skall förfaras!





Det blev lite kvar av det rosa papperet och det fick bli ett miniminikort. Jag var tvungen att lägga en krona bredvid så ni ser hur litet det verkligen är. Jag har stämplat med embossing dyna och sen clear ep på det, när det svalnat distressade jag allt med Pumice Stone. Mer avancerat än så behöver det inte va ibland!

Tack för att ni läser och tack för alla fina kommentarer!  Kramar från Terés

Material:



Övrigt: Privat

7 kommentarer:

Cattiegirl sa...

...Blir väldans sugen på att småkort:a....:-)
Kram
Cattie

Linda sa...

De är underbara!!

Sandra sa...

Superfina kort! Ser ut att var roligt att göra oxå när de är så små! :)

Ha det gott!

En liten butik sa...

Toppenfina! Blir också sugen på att sätta mig... :)

Tina Andersson sa...

Fina kort och tack för ett bra tips till diesen! Kramiz Tina

Stephi sa...

men vilka fina kort, jag blir riktigt glad då jag såg häxan *haha*

Unknown sa...

Mycket snyggt må jag säga! Detta ska jag ha i å tanke när jag vill göra enkla(re) snygga kort! Tack för tipset!

xx//MulleSnuttan