tisdag 25 mars 2014

Tekniktisdag - Inka Gold

Idag tänkte jag visa er lite olika tekniker man kan använda ihop med produkten Inka Gold. Inka Gold är en färg som går utmärkt att använda på alla porösa material som papper, cardboard, trä och tyg. Men det går faktiskt att använda på annat också som jag tänker visa er.

Inka Gold säljs i en liten och i en stor förpackning. I butiken finns flera olika färger av de små burkarna. Det tycker jag är jättebra. Dels kan man skaffa sig fler färger och dessutom räcker en liten burk länge. Inka Gold är en mycket dryg produkt.

När man arbetar med Inka Gold bör man han något typ av skydd på sin arbetsplats. Jag använder en bit vaxduk. Det går lätt att göra rent och du har en sprejflaska med vatten bredvid dig och några serveter eller baby torklappar. När du är färdig spruta på lite vatten och torka av med en servett. Rent och fint!

Först tänkte jag visa hur man kan pimpa gamla produkter man har. Jag hittade t ex gamla dekorationer gjorda av skumplast. Så här såg de ut först.


När man ska applicera färgen kan man antingen använda fingertopparna, spatel eller en bit svamp. Man stryker ut ett lager över det man vill färga in och låter sedan färgen torka. När det är klart tar man en ren trasa eller pappersservett och gnuggar sedan alstret. Då kommer det fina metalliska utseendet fram! Här har jag använt en färg som heter Violett.


Man kan sedan dekorera dessa vidare genom att limma fast knappar, pärlor, blommor, sticka igenom en brads eller stämpla. Om du ska stämpla ovanpå Inka Gold ska du se till att du använder en stämpeldyna med permanent ink. 



Om man fortsätter på temat Inka Gold och stämplat så vill jag också visa er en tags jag gjort på samma sätt. Först gnott på Inka Gold på en tag. Torka. Gnugga med torr och ren trasa. Stämpla med permanent dyna. Det är väldigt svårt att fotografera så att man ser det metalliska blänket....


Har använt den jättefina stempunk stämpeln från Deep Red som heter Steampunk Lady Cyclist. Jag har också satt på lite spets och fin lila twine från butiken.



Nästa sätt att använd Inka Gold på är att använda färgen ihop med en stencil eller mask. Jag fick en härlig mask i mitt första DT kitt. Hittade inte exakt den i butiken just nu men det finns flera andra som går precis lika bra, t ex Mini Cubist  eller Prima Stencil Doily.

När jag använder dessa masker är det ofta på en layout eller ett kort. Jag gör då så att jag lägger ut masken där jag vill ha den på papperet. Sedan smetar jag på ett ganska tjockt lager med Inka Gold. Man behöver inte täcka hela stencilen utan kan välja ut delar. Tvätta masken under rinnande vatten direkt när du är klar!
Det som är jättekul med Inka Gold är att färgerna går mycket bra att blanda. Detta tänker jag visa er lite mer i början av april. Så här blir resultatet när man lyfter masken. Nästan lite 3-d effekt.


Här har jag använt en jättefin färg som heter Graphit.




I början av inlägget nämde jag att man kan använda Inka Gold på även oporösa material. Jag testade på några dew drops som jag hade. Dessa var genomskinliga från början. Sedan täckte jag undersidan av dessa och lät dem torka. Då fick de en jättefin lyster. Perfekt om man kanske inte har dem i rätt färg.



Jag testade också på en metalldekoration som jag hade som jag inte gillade färgen på. Den var lite bronsfärgad från början. Men jag gick över den med lite grafit och den kom upp så här fint.



Det fick bli ett enkelt litet kort. Embossat på det gråa mönsterpapperet med vit shabby enamel embossing pulver. Rivit kanterna på papperet. Stansat ut en form ur vit cardstock. Klistrat fast gran och rosett. Sist pärlor runt motivet.


Den sista tekniken jag tänkte visa er idag är Inka Gold i kombination med torr embossat motiv. Vill du prova detta så tar du en bit cardstock i valfri färg. Jag använde vit. Lägg cardstocken i din embossingfolder och embossa. Sedan tar du Inka Gold och drar försiktigt med fingret över motivet. Då framhävs embossingen mycket tydligare. Dessutom får biten en jättefin lyster.


Hoppas nu att ni blivit riktigt sugna på att desta denna underbara produkt!

Trevlig Tisdag

Inspiratör Nick







Inga kommentarer: