tisdag 28 oktober 2014

Teknik Tisdag - pappersvikning till Halloween och Jul

Hejsan,

Idag tänkte jag visa två sätt som man kan vika papper för att skapa dekorationer till kort, layouter eller altrade projekt. Det första sättet är jag ganska säker på att ni sett några gånger förut. Men jag blir lika nöjd varje jul när jag viker dessa små söta granar för att pryda på något julkort.



Du behöver papper. Enfärgat eller mönstrat. Jag har valt guldfärgat papper. Du börjar med att skära till ett antal kvadrater. Jag brukar oftast välja 4-5 stycken. De ska vara i olika storlekar och jag brukar göra dem ca 1 cm större för varje kvadrat. Den minsta brukar mäta 2,5X2,5 cm.

Gör så här:

  1.  Vik kvadraten på diagonalen. 
  2. Vik upp och vik igen på motsatta diagonalen så att det bildas ett kryss. 
  3. Vik upp igen.
  4. Tryck försiktigt inåt på två ytor mittemot varandra. Då ska det bildas en dubbel triangel. (Se bild vid Halloween vikningen nedan).
  5. Lägg triangeln med den långa basen mot dig och den rätvinkliga spetsen upp.
  6. Vik det översta lagret mot mitten. Ytterkanterna ska hamna sida mot sida i mitten under spetsen.
  7. Limma fast trianglarna i varandra.




Jag har använt helt underbara papper från BoBunnys julserie. Hittade den inte i shoppen än men hör gärna av er till Lotta och fråga efter den. Lite blommor, pärlor,wood veeners och ostduk.






Den andra dekorationen är en slags cirkelblomma som jag hittat hos Desire Fourie och hennes blogg Doing Life. Hon har flera instruktioner till olika vikningar.

Du behöver 5 utstansade cirklar. Du kan använda en punch eller dies. Jag tycker de blir finast i dubbelsidigt mönstrat papper.



Jag har använt ett vackert papper från Prima som heter Optimist Whimsy.


Vik cirkeln på mitten.














Sedan viker du den på mitten igen.



Vik försiktigt in två ytor mittemot varandra så att det bildas  som en triangel med rundad nerkant.

Vik ned det översta lagret med papper så att det bildas som en liten månform.

Gör samma sak med fyra av cirklarna. Den femte cirkeln limmar du sedan fast de övriga fyra på. Man kan dekorera i mitten med en blomma, knapp, pärla eller liknande.


Jag har använt en mycket bra fil som kommer i ett set. Det finns olika former på filarna vilket är mycket bra om du någon gång har dekorerat cardboard bokstäver. Det är inte alltid så lätt att få till det snyggt innuti stor A men med dessa filar är det jättelätt att fila till kanten på papperet så att bokstaven blir snygg. Dessutom finns det två bredare filar. Dessa har jag använt för att slipa ned kanten på detta svarta papper. Dels ville jag att det skulle se litet slitet ut men också så att det skulle synas bättre mot den svarta bakgrunden.









Jag har använt svart cardstock och ett gult papper ur pappersblocket Hello Today från Heidi Swapp. Jag har sytt i kanterna och distressat dem med en edgescraper. Har också använt en eylet setter för att stansa runda hål i det gula papperet. Svarta pärlor och klistermärken från ett mycket prisvärt ark från EPs Ghost Town Stickers.



Trevlig Teknik Tisdag
önskar
En Liten Butik och inspiratör Nick









Inga kommentarer: