torsdag 16 juli 2015

Mitt PL-album

Hej igen!

Så hur ligger ni till i era PL-album? Ligger ni i fas? Det gör absolut inte jag men känner ett jag har hittat en väg dit vilket gör att jag inte alls stressar i mitt PL:ande längre.

Jag började PL:a förra året i ett 12x12 format. Jag måste ändå säga att det passade mig eftersom det gav mig stora friheter när det kommer till kreativiteten. Jag lade tiden till att göra många egna PL-kort och höll verkligen på att scrappa mina uppslag. Den stora bristen var såklart tiden. Behöver jag ens nämna att jag ännu inte har slutfört 2014 än?

Så för att inte hamna alltför långt efter i år så bestämde jag mig för att starta upp 2015 parallellt med det att jag slutför 2014. Jag köpte även på mig album i en mindre storlek (6x8) eftersom jag tänkte mindre album = mindre tid. Men jag fick inte ihop det, fick inte in de foton jag ville och hade problem i allmänhet så det nya albumet blev liggande.

Sedan fick jag upp ögonen på alla fina Planners och Filofaxer som cirkulerar överallt och bestämde mig för att slå ihop mitt PL:ande med ett Planner-tänk.


Jag behöll mitt 6x8 album och köpte kalendersidor på Etsy som jag skrev ut i A5 format och placerade dessa i plastfickor som passar albumet. Så varje uppslag är en vecka långt. På kalendersidorna skriver jag små noteringar om vad som händer varje dag.

Sedan skriver jag ut veckans foton och placerar de i plastfickor mitt i uppslaget. Dessa plastfickor är 6x8 eller mindre och jag varierar fickorna efter hur många foton jag har den aktuella veckan.



Eftersom jag skriver ner vad vi gjort på kalenderbladen har jag än så länge inte känt behovet av någon mer dokumentation på fotografierna. Tanken är att jag ska börja dekorera lite mer, både på fotona och på kalenderbladen, men just nu är fokus att komma i fatt med att sätta in fotona så det är prioritet just nu. Däremot gör jag som jag tidigare visat en del mindre Lo'er av ett par av veckans foton för att ändå få lite egengjort med i mina uppslag.


Som sagt är dessa Lo'er 5x7 och jag brukar använda mig av samma material till de Loer som hamnar i samma veckouppslag.

Tips på material i butiken: Album, plastfickor, Paperpads, Stickers, Planners

Inga kommentarer: