söndag 17 januari 2016

Bakgrund med Bokeh-effekt

Hej på er!
Det finns så fantastiskt mycket att inspireras av och testa när man söker runt på nätet. Den här tekniken snubblade jag över och tänkte att den kunde bli en bra vattenliknande bakgrund till de ursöta sjöjungfrurna från Kraftin Kimmie. Bokeh-effekt är egentligen en fototerm: suddig, ofokuserad bakgrund med "ljusfläckar".

Jag startade med att gnugga in smala partier med en svamp. Fyra färger använde jag och startade med den ljusaste: Shabby Shutters. Jag använde också Tumbled Glass, Salty Ocean och Chipped Sapphire.

När jag kände mej nöjd så stämplade jag några sjögräsliknande växter i kanterna med den mörkaste färgen: Chipped Sapphire. När man stämplar motivet två gånger utan att fylla på färg skapar man färgskiftning i motivet.

Sist skapade jag de härliga bubblorna som med lite fantasi ger en slags vattenkänsla. Du gör dem med hjälp av en schablon, litet distressverktyg och vit stämpelfärg. Min schablon är hemmagjord och sådär bra men man tar vad man har =) Den här hade funkat bättre! Flera snygga schabloner hittar du >HÄR<

Den lilla fiskberlocken finns inte i butik men ankaret hade varit väl så bra till mitt tema. Den är fäst genom en öljett.

Det sockersöta stämpelmotivet med sjöjungfrun som satte igång hela projektet blev så här med hjälp av mina Copicspennor. Hon är monterad på 3D-kuddar.

Så här blev det färdiga kortet. Alla papper kommer från ett block med sjötema. Här finns ett liknande men med starkare färger. Texten hör ihop med sjöjungfrun, några halvpärlor fick också komma med.

Glada hälsningar,
Monica =)

Inga kommentarer: