fredag 29 januari 2016

Tips på enkla kort

Hej, idag är det min tur att tipsa er nybörjare. Jag tänkte visa er hur man kan göra några enkla kort om man inte har så många saker än.
Mina kort är gjorda av ett 12x12 inches stort cardstock som jag delar på mitten så att jag får två 6x12 inches stora papper. Dessa bigar/viker jag på mitten och nu har jag min kortbas. Sedan brukar jag nästan alltid skära till ett papper från tex ett 6x6 stort pappersblock och limma eller tejpa på det på kortbasen.

På korten nedan har jag använt mig av papper från det HÄR pappersblocket. På det här första kortet gjorde jag det väldig enkelt för mig genom att limma fast en fin diecut i woodvener som jag tyvärr inte hittar i shoppen. Sen har jag också stämplat en hälsning på samma slags cardstock som min bas för att få det enhetligt. När du ska stämpla är det bra att provstämpla på ett skräppapper först för att se om det blir bra. Sen har jag bara dekorerat hörnen med några halvpärlor.


På det här kortet använde jag som sagt det HÄR pappersblocket också. För att göra det enklare för sig  när det gäller att färgkordinera pappren är det bra om man använder papper från samma block. Här har jag använt ett helfärgat papper från blocket som matta under mina ephemera diecuts/dekorationer som tyvärr är slut i shoppen, men DESSA finns som tillhör ett liknande  pappersblock. En matta  under pappren gör att kortet ser mer avancerat eller arbetat ut och det lyfter det andra pappret. Här har jag sen stämplat direkt på en av dekorationerna men vågar man inte det kan man använda sig av en die typ den HÄR.  Fjärilen har jag stansat ut med en punch liknande den HÄR eller den HÄR. Ska man satsa på nån slags punch/die tycker jag personligen man ska köpa en fjärilspunch eller die för de är så användbara till mycket. Spetsen nertill är den HÄR men det finns flera söta i shoppen. Och för att sätta fast spetsen har jag använt sån HÄR tejp.


 På det här kortet stämplade jag bara en text på ett enfärgat matchande papper och skar till det. Limmade dit några halvpärlor och några fjärilar. Min stämpel är privat men det finns många härliga textstämplar i shoppen.


Hoppas ni fått några tips och vågar prova själva. Fråga gärna om det är nåt ni inte förstår. //Cissi DS

Inga kommentarer: