onsdag 27 juli 2016

Amidori - taveler´s notebook

Lotta utmanade oss att göra ett bokkkort i någon form. Jag hoppade över det där med "kort" och gjorde en anteckningsbok som jag gav namnet Amidori, ursprunget är Midoris Traveler´s Notebook. Googla fauxdori, eller midori dyi så får du många fina tips om hur man kan göra.

Måtten på inlagorna är 210 mm*110 mm och omslaget 218mm*130 mm., Midoris regular size Papprena till inlagorna, lite finare cremefärgat papper och blandade mönstradepapper från mina gömmor, skar jag till 210 mm höjd och ca 230 mm bredd, något mer än dubbla önskade  bredden, för att sedan kunna skära till kanterna efter jag vikt dem på mitten. Jag valde att sy en söm som bindning i inlagorna.

Men nu, till det roliga. Omslaget. Där har jag använt mig av det läckra materialet Kraft paper fabric som jag först målade med Distress Paint i färgen Walnut Stain, men där sög materialet in nästan all färg, så att det knappt syntes, så det var nog ingen idé. Därefter målade jag hela utsidan med Prima Art Alchemy Acrylic Paint, samma som i det här inlägget och insidan, lite slarvigt med samma färg. När det torkat färgade jag in hela framsidan med Distress Stain (det går lika bra med en distress ink pad) i färgen Walnut Stain och torkade sedan bort överflödet. Kvar blev det en liten mörkare ton där akrylfärgen inte täckt allt. På utsidan stämplade jag sedan med en stor bakgrundsstämpel, här kan du hitta fina stämplar, även om det inte är samma som min. För att få en fin finish på det hela, och för att få den mer hållbar, så förseglade jag den med Mod Podge, gloss, både på in- och utsidan.



SparaSpara

Inga kommentarer: