söndag 17 juli 2016

Travellers notebook eller Annadori

Hejsan på Er!

Ja bröllopsyran börjar gå mot sitt slut men än håller vi i lite till.
Det blir en lite annorlunda infallsvinkel för att vara bröllop men hör ändå ihop.

Jag kombinerar det här med Lottas utmaning till oss i teamet , att göra ett bokkort.
Det är ju en sorts bok iallafall, hihi!!
Jag är lite busig ibland Lotta.

Jag har gjort en så kallad Travellers notebook / Fauxdori eller som här då en "Annadori".
Förhoppningsvis så åker man på en härlig bröllopsresa efter alla festligheter och då kommer en sådan väl till pass ju.

Tanken är att det finns förberedda sidor och små fotofickor att bara snabbt smacka in foton och andra minnen från resan medan allt finns färskt i minnet.
Jag gjorde även en ren anteckningsbok där man kan skriva ner det man varit med om dag för dag eller olika anekdoter som kan vara roligt att bevara.


Jag fick ide'n av min DT-kollega Tesa att göra min lilla "Annadori" men sökte på internet efter en beskrivning så därför ser mitt bokomslag/pärm lite annorlunda ut än hennes som du hittar i det HÄR inlägget som var för några dagar sedan.
Jag har använt ett plastat jutesäckspapper, det är bra om det är lite mer slittåligt än vanlig Cardstock.



Det kan vara rätt praktiskt att ha någon form av paperclip eller gem med sin lilla bok så du kan hålla upp ett uppslag då du vill pyssla med dina sidor.


En sida med rader att skriva och den andra med fotofickor.
Jag har blandat olika mönstrade papper som jag tyckte passade.


Jag monterade med vanliga papperspåsar som bildar en liten ficka att lägga in flera foton, biljetter eller annat skoj i från resan.


En till fotoficka och här ser du hur jag har fäst mitt album med hjälp av gummisnodden.


Ännu en påse men i ett lite glansigare något genomskinligt papper.
Böckerna sydde jag i mittuppslaget med min symaskin för att hålla ihop dom.


Min anteckningsbok där jag sydde ihop vanligt linjerat papper med ett passande mönstrat Cardstock som pärm.


Ett snyggt gem som du kan använda som bokmärke eller att hålla upp boken då du ska anteckna.
Det blir två snoddar i fodralet till din Travellers notebook så du får plats med två böcker som du gö själv eller om du köper färdiga och gör din notebook i mått efter dom.

Om du blir nyfiken och vill göra en själv så härma Tesa eller mig eller sök på flera alternativ på nätet.
Det finns flera filmer på Youtube att kolla in, sök på Fauxdori eller Travellers notebook.

Förslag på material att använda från ELB shopen:


Tusen tack för titten kära du!

Kram Anna :)





Inga kommentarer: